Zaterdag 22 november 2008 was het zover! Na de fantastische show van vorig jaar in Ahoy’ van het Junior Eurovisie Songfestival was het nu de beurt aan Cyprus om het nog beter te doen dan wij in Nederland! Helaas het is ze niet geluk, in mijn optiek en die van de EBU!
Ik ben op woensdag naar Lemesos op Cyprus afgereisd om te kijken of de “tips and tricks” die Eva en ik gegeven hadden ook inderdaad voor hun werkbaar waren......
De sfeer was geweldig op Cyprus, waarschijnlijk mede door het mooie weer! De zaal, de Spyros Kyprianou Arena net buiten de stad, is een schitterend gebouw, dat voornamelijk voor sportevenementen wordt gebruikt. Maar het is een intieme zaal, beter dan Ahoy, vind ik. Nadat wij in Holland “Make a big splash” als thema hadden, kwamen de Cyprioten met “Fun in the Sun”! Ik heb jarenlang voor het Curaçao Tourist Office de promotievideo’s met veel plezier gemaakt en hadden in 1997 ook al “Fun in the Sun” als thema! Nu was dat niet het enige wat overgenomen was en dus niet echt origineel: tijdschema’s, draaiboeken, cameraplan, line up’s etc. Werkelijk alles was van de AVRO overgenomen. Zelfs sommige teksten kwamen mij bekend voor.....
Ik mocht op 8 december 2007 in totaal 15 camera’s regisseren. Nu had mijn collega op Cyprus 21 camera’s tot zijn beschikking. De regisseur, Klitos Klitou, is een bijzonder aardige kerel, maar ik vond een aantal opgelegde kansen gemist. Eerst nog even naar het cameraplan. 21 camera’s dus, die als volgt verdeeld werden:
Camera 1, 2 en 3 stonden frontaal met lange lenzen op een prak. Camera 4 stond op een rails van ca. 20 meter met een wijde 9 X lens. Dan 2 camera’s (5 & 6) op een Osprey dolly links en rechts voor de bühne, die 2 camera’s maakten ronduit lelijke shots en ik vond ze onbegrijpelijk in het cameraplan. De draadloze steadicam was nr 7 en daarover later meer. Camera 8 was een Super Techno 30 op links voor. Camera 9 was een Egripment (!) Scanner Crane. Camera 10 was een topshot recht boven de stage. Camera 11 was een remote op een rails die meeging in de podiumcurve. Camera 12 en 13 waren hand-helds, waarvan 1 altijd het publiek maakte en bediend werd door de enige dame . Deze handhelds werden op, voor ons, ongebruikelijk, maar voor Engelsen gebruikelijke manier, bediend namelijk vanuit de heup. Om dan een steady shot te maken moet je van goede huize komen bij een loopje.... Camera 14 was een Jimmy Jib achter in de zaal. Camera 15 was de Spider Cam, en dit is een camera waar ik echt jaloers op ben qua mogelijkheden. Hij werd bediend door een Duitse cameraman. Geweldige shots!!! Camera 16 was een onderwatercamera vanuit een bak links achterin de zaal. Is 1 X gebruikt!!! Camera 17 & 18 waren onbemande camera’s voor presentaties in de zaal!! Camera 19 was de handheld in de Greenroom, rechts van de buhne. Tot slot camera 20 & 21 waren de autocue camera’s voor de presentatoren. Dar moet je op z’n minst de oorlog mee kunnen winnen, zou je zeggen.
Vorig jaar heb ik kennis gemaakt met de Cypriotische Steadicam Operator. Helaas voor hem was hij er niet bij! Vrijwel de hele cameracrew bestond uit Engelsen, inclusief de reportage wagen van SIS, de commerciële tak van de BBC. Alles kwam van de firma Sony, inclusief de beeldmenger. Verder werden door EVS de weergaven en recaps gemaakt. Door de firma Aston werden de titels aangeleverd. Ik wist niet dat het bedrijf nog bestond eerlijk gezegd! Verder hingen er links en rechts grote doorzicht schermen om alles vanuit de zaal goed te volgen. Hier werd ook op geschakeld buiten de beeldmenger om.
Ik zei het al, de Steadicam Operator kwam dus ook uit Engeland. Adam Gohil was de man die een ongenadige klap, actual (!!!), maakte bij de generale repetitie op vrijdag. Hij moest, en dat is niet verwonderlijk, door 2 man weer op de been worden geholpen! Hulde voor deze man, want hij ging wel gewoon door. Gelukkig hebben wij Job Scholtze in Nederland, die samen met Ivo Borkus toch vele bijzondere shots gemaakt hebben. En met veel lef! Deze Adam maakte gewoon de loopjes zonder veel poespas. Jammer! Gemiste kans! Het lichtontwerp was van Manfred “Ollie” Ollman. Hij heeft een flink budget gehad, dat is zeker, maar kan ook niet op tegen het geweldige lichtplan van Henk Jan van Beek en Alex Trebus bij het JESF in Ahoy’. Ik ben natuurlijk bevooroordeeld, maar het is echt zo. Ook dat was de mening van een EBU collega. Het geluid in de zaal was goed en werd wel door Cyprioten gedaan. Ondanks dat ik denk, dat er veel meer uit te halen was, heb ik een paar geweldige dagen gehad. Het draaiboek was qua opzet hetzelfde zoals wij het doen, maar heel bijzonder is toch het doortellen gedurende de zang. Ik heb een draaiboek meegenomen en is ter inzage te bekijken. Stuur even een berichtje naar eduard@hitv.nl en kan je het bekijken. Leerzaam, dat is zeker!
En oja.... “onze” Marissa met de song “1 dag” werd uiteindelijk 13de, nadat ze de generale repetitie had “gewonnen”. En tuurlijk een Oostblokland won: Georgië met de song “Bzzz” van Bzikebi. Het verbaasde ons allen niet..... Toch ga ik volgend jaar naar Kiev om daar ook weer te kijken, want het blijft geweldige TV!!!
Voor reacties: eduard@hitv.nl of via het onderstaande envelopje
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
2 opmerkingen:
Meer, meer, meer!
Lang leve de bevlogen televisiemakers.
Jaja Eduard, het was inderdaad een Egripment scanner crane van een klant van ons!!!
Groet Philippe
Een reactie posten